Sunday, April 10, 2011

Peristiwa di Gua Hira' Bersama Malaikat Jibril


Jalan untuk naik ke atas bukit Nur

Pemandangan dari atas bukit Nur

Dalam Gua Hira, gua tidaklah besar sangat, ia boleh muat dalam lingkungan lima orang dewasa dan dari arah gua itu boleh kelihatan masjid Haram Mekah ini bermakna gua ini mengadap kiblat.

Ketika memasuki peringkat dewasa (kira-kira umur 40 tahun) nabi Muhammad merasa semakin tidak senang melihat kehidupan orang-orang Arab yang penuh dengan keburukan dan kemasiatan

Baginda mengambil keputusan mengasingkan diri dengan beribadat, berfikir dan mencarai kebenaran di Gua Hira' dibukit Nur[1]. Baginda sering berada di sana terutama dalam bulan Ramadhan dengan membawa sedikit bekalan.

Kira-kira 6 bulan berulang-alik ke Gua Hira' itu nabi Muhammad mula mendapat mimpi benar iaitu ternampak cahaya seperti cuaca waktu pagi. Baginda mimpi apa yang dilihat dalam mimpi itu sebagai tanda kebenaran yang akan memberi panduan kepadanya.

Pada hari Isnin 17 Ramadhan bersamaan 6 ogos 610M ketika tidur di dalam Gua Hira' dating malaikat Jibril menyuruh nabi Muhammad membaca dengan berkata: bacalah! Sebanyak tiga kali. Setiap kali disuruh, nabi menjawab bahawa baginda tidak tahu membaca. Kemudian Jibril menyuruh nabi membaca:

اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ{1} خَلَقَ الإِنسَانَ مِنْ عَلَقٍ{2} اقْرَأْ وَرَبُّكَ الأَكْرَمُ{3} الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ{4} عَلَّمَ الإِنسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ{5{

Maksudnya:
1. Bacalah (Wahai Muhammad) dengan nama Tuhanmu Yang Menciptakan (sekalian makhluk), 2. Ia menciptakan manusia dari sebuku darah beku; 3. Bacalah, dan Tuhanmu Yang Maha Pemurah, - 4. Yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan, - 5. Ia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya.

Ayat-ayat tersebut ayat-ayat al-Quran yang mula-mula diturunkan. Dengan turunnya ayat-ayat itu maka nabi Muhammad dengan rasmi dilantik menjadi nabil.

Setelah menyampaikan ayat-ayat Quran tersebut Jibril pun menghilangkan diri dan nabi Muhammad pulang ke rumahnya menemui Khadijah dengan keadaan mengeletar, seram, sejuk dan ketakutan.


[1] Bukit ini terletak kira-kira 6km daripada kota Mekah.

No comments: