Thursday, June 9, 2011

Seruan secara sulit

Setelah reda daripada rasa terkejut dan takut kerana menerima wahyu yang pertama itu, Nabi Muhammad menunggu-nunggu akan turunnya wahyu-wahyu yang berikutnya. Baginda merasa sungguhn ingin menerima ayat-ayat Quran yang seterusnya.

Tidak lama kemudian, ketika sedang tidur nyenyak, tiba-tiba badan baginda mengeletar berpeluh. Baginda sedar dari tidur lalu turun ayat-ayat al-Quran berikut, yang dibawa oleh Jibril iaitu:

يَا أَيُّهَا الْمُدَّثِّرُ{1} قُمْ فَأَنذِرْ{2} وَرَبَّكَ فَكَبِّرْ{3} وَثِيَابَكَ فَطَهِّرْ{4} وَالرُّجْزَ فَاهْجُرْ{5} وَلا تَمْنُن تَسْتَكْثِرُ{6} وَلِرَبِّكَ فَاصْبِرْ{7}

Maksudnya:

1. Wahai orang Yang berselimut! 2. bangunlah serta berilah peringatan dan amaran (kepada umat manusia). 3. dan Tuhanmu, maka ucaplah dan ingatlah kebesaranNya! 4. dan pakaianmu, maka hendaklah Engkau bersihkan. 5. dan Segala kejahatan, maka hendaklah Engkau jauhi. 6. dan janganlah Engkau memberi (sesuatu, Dengan tujuan hendak) mendapat lebih banyak daripadanya. 7. dan bagi (menjalankan perintah) Tuhanmu, maka hendaklah Engkau bersabar (terhadap tentangan musuh)!

Dengan turunnya ayat ini maka terlantiklah Nabi Muhammad dengan resmi sebagai rasul uturan Allah dan diberi tugas menyampaikan perintah-perintah Allah kepada manusia.

Setelah itu mulalah rasulullah menjalankan tugasnya menyampaikan perintah-perintah Allah supaya menganut Agama Islam.

Pada peringkat awal baginda menyeru manusia secara rahsia dan sulit. Baginda mengajak kaum keluarga dan sahabat-sahabat rapat supaya beriman kepada Allah Yang Maha Esa dan menjauhi perbuatan maksiat, menyengutukan Allah dan menyembah patung berhala.

No comments: